Home

Scheurlings
Geschreven door Martin Kroon   
donderdag 30 april 2009 04:26

Als het over auto's gaat, is iedereen ‘ervaringsdeskundige' en krijgen emoties gauw de overhand. Dat leidt tot borrelpraat - in de media en in de politiek - momenteel vooral groene autoborrelpraat.

Op Groenopweg.nl stel ik daar ontnuchterende (des)informatie tegenover. Het gebrek aan kennis van elementaire zaken rond auto en beleid bij pers en politici is schokkend.

Neem het gaspedaal, waar alle verkeersellende begint. Hoe meer je dat indrukt, hoe meer toeren de motor maakt, hoe sneller de auto gaat, en - doordat meer brandstof in de motor gespoten wordt - hoe meer CO2 vrijkomt en - afhankelijk van motortechniek en gasstand/toerental - hoe meer NOx/CO/HC/PM(10) . Toch zijn kreten als ‘schone auto' en ‘duurzaam verkeer' niet van de lucht.

Omgekeerd evenredig
‘Schone auto's' bestaan niet; zelfs elektrische auto's veroorzaken emissies of afval elders. De enige non polluting automobielen zijn fiets en benenwagen. De politieke aandacht en budgetten dáárvoor zijn omgekeerd evenredig aan hun bijdrage aan de leefbaarheid. Dat komt door onze liefde voor de Heilige Koe en het auto-industriële-culturele complex, waardoor in Duitsland miljarden belastinggeld naar de auto-industrie doorgesluisd worden (Umwelt-slooppremie, de grootste milieuleugen van het jaar).

Dat a-i-c-complex beheerst, ondanks crisis en overcapaciteit bij die industrie en haar te dikke producten (auto-obesitas) - ook Nederland en de openbare ruimte, ons hart en hoofd (autoliefde), ons gedrag (autoverslaving), de media (autoprogramma's, autorubrieken, autotijdschriften) en de politiek.

Strijd om de auto-stem
In de politiek strijden VVD en CDA van oudsher om de auto-stem (die aantoonbaar niet bestaat), rechts ingehaald door PVV en Rita. Zelfs de SP is tegen de kilometerheffing, niet beseffend dat die goed is voor beneden-modaal.

Om de zoveel jaar begint de VVD te zeuren over de maximum snelheid - nog steeds zonder plausibele redenen. Onlangs pleitte ook Auto-minister Eurlings (rijdt MG-F) voor minder snelheidshandhaving op autosnelwegen (en meer op lokale wegen). Typisch auto-borrelpraat en gebrek aan feitenkennis en - nog erger - beleidsgeheugen.

Ongeloofwaardig
Nu al kan ongestraft 8 kilometer harder dan de limiet gereden worden, ergo 108 of 128. Van de circa 9 miljoen snelheidsboetes wordt tweederde op lokale/regionale wegen uitgedeeld, vanwege de verkeersveiligheid; snelheidshandhaving op autosnelwegen gebeurt vooral vanwege milieu. Dat reduceert de verkeersemissies daar met 10-20%. Zonder snelheidshandhaving wordt het luchtkwaliteits- en CO2-beleid ongeloofwaardig.

VVD-ministers Kroes en Nijpels hebben het nieuwe snelheidsbeleid in 1988 ingevoerd toen autofiel Nederland de 120 km-limiet cadeau kreeg onder voorwaarde van strengere handhaving. In NMP3 en Uitvoeringsnota Klimaatbeleid van Paars 2 werd het aangescherpt; sindsdien gaat er jaarlijks 10 miljoen euro klimaatbudget naar snelheidshandhaving, de meest kosteneffectieve milieumaatregel! Die gaat op autosnelwegen dus niet ten koste van verkeersveiligheid, integendeel, dat budget reduceert emissies én mensenlevens (bravo Koos Spee, zie SBS6 Wegmisbruikers!).

Scheurlings
Helaas weet Eurlings blijkbaar niet dat dit kamerbreed aanvaarde verkeersmilieubeleid nog steeds geldt (vindplaatsen: Kamerstukken Nota Rijsnelheden 1987, SVV2, NMP2+3). Wanneer gaat Jacqueline Cramer (Sch)eurlings' geheugen opfrissen?!


Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. geeft via publicaties, conferenties en lezingen bekendheid aan ecodriving in binnen- en buitenland, en is trainer HNR. Hij is oud-beleidsmedewerker Verkeer en Milieu bij VROM/DGM en was projectleider snelheidslimieten en beïnvloeding rijgedrag.
 

 

Video van de week

Video van de week

Schermafbeelding 2018 06 27 om 14.13.52

Boyan bedacht opruimsysteem voor plastic

Partners

  • Partner van MilieuFocus
  • Partner van MilieuFocus
  • Partner van MilieuFocus

Nieuwsbrief


Realisatie door WELLdotCOM - ICT Solution Provider & Joomla! Professionals