Home Factsheets (509) M Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO)

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO)
Geschreven door Joost   
dinsdag 18 november 2008 20:06

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is een ondernemingsstrategie waarbij de aandacht evenwichtig verdeeld is over de mens, het milieu en het economische rendement.

Relevantie
MVO draagt bij aan een duurzame samenleving en aan een andere verdeling van de verantwoordelijkheden tussen overheid en bedrijfsleven. Bij MVO komt een grotere verantwoordelijkheid bij het bedrijfsleven te liggen.

Uitwerking
De Sociaal Economische Raad (SER) definieert MVO als: "het bewust richten van de ondernemingsactiviteiten op waardecreatie in drie dimensies: het economische rendement, de gevolgen voor de mens binnen en buiten de onderneming en de effecten op het natuurlijke leefmilieu."

Centraal in MVO staat de onderneming. De onderneming wordt gezien als een waardecreërende organisatie. Deze waardecreatie kent op langere termijn drie dimensies:

  • De financieel-economische dimensie
  • De ecologische dimensie
  • De sociale dimensie

Vanuit dit gegeven vloeit de aandacht voort voor wat men de 3 P's noemt:

  • Profit - de gevolgen voor het bedrijf
  • People - de gevolgen voor mensen binnen en buiten het bedrijf
  • Planet - de gevolgen voor het natuurlijke leefmilieu

Sommige bedrijven hanteren de 3 P's al expliciet.

Als een bedrijf zich bewust richt op alle drie de dimensies, is het maatschappelijk verantwoord aan het ondernemen. Anders gezegd: Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is een middel om negatieve externe effecten te verminderen.

Bedrijven worden in toenemende mate door de markt gedwongen negatieve maatschappelijke effecten te corrigeren.

MVO is echter ook een middel om positieve externe effecten te versterken. Immers: terwijl bedrijven profiteren van een goed imago, profiteert de maatschappij van de door het bedrijf gekozen maatschappelijke doelstelling.

In het algemeen houden grotere bedrijven zich meer met MVO bezig dan kleinere. Daar staat tegenover dat kleinere bedrijven er relatief meer geld aan besteden.

Door maatschappelijk verantwoord te ondernemen kunnen bedrijven:

  • Hun imago verbeteren door gehoor te geven aan de eis van consumenten, aandeelhouders, maatschappelijke organisaties en actiegroepen
  • Hun effectiviteit verhogen door te investeren in opleidingen en verspreiding van technologische kennis
  • De levens van werknemers en hun gezinnen en die van leveranciers en hun arbeiders (bijvoorbeeld in ontwikkelingslanden) verbeteren
  • Het milieu beschermen.

Gerelateerde factsheets
Bedrijfsinterne milieuzorg (BIM)
Duurzame ontwikkeling
Milieu-economie

Links
MVO Nederland
Rijksoverheid

Laatst aangepast op maandag 21 juli 2014 09:47
 

Video van de week

Video van de week

Schermafbeelding 2018 06 27 om 14.13.52

Boyan bedacht opruimsysteem voor plastic

Partners

  • Partner van MilieuFocus
  • Partner van MilieuFocus
  • Partner van MilieuFocus

Nu online

We hebben 100 gasten online

Nieuwsbrief


Boek van de week

psychology 120Susan Clayton Christie Manning
Psychology and Climate Change

''The book lays out the clear relevance of psychological phenomena to perceptions, impacts and behavior''
Lees verder

Agenda algemeen

Realisatie door WELLdotCOM - ICT Solution Provider & Joomla! Professionals